تدبر در قرآن
بسم الله الرحمن الرحیم – یابن فاطمه سلام الله علیها
جامعه شناسی یک جریان
t هشدار جدی
در آیة 54 مائده با یک هشدار جدی از جانب خدا مواجه میشویم. کنار گذاشتن یک قوم و نه یک یا چند نفر:
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ
ای جامعۀ ایمانی، اگر مرتد شوید آنگاه خداوند یک قومی را پای کار خواهد آورد که چنین و چنان هستند
خدایا مگر چه اتفاقی افتاده است که یک چنین تغییر بنیادی و وسیعی را در دستور کار قرار دادهای؟
یکبار شما یکی دو تا کارمند در یک اداره را عوض میکنید. یکبار میآیید همۀ کارمندان را اخراج میکنید و یک سری افراد جدید را استخدام میکنید. این دو تا با هم فرق دارند.
t حساسیتِ خدا
مگر این همان جامعهای نیست که پا به پای رسول خدا(ص) جهاد کرده است؟ شهید و جانباز دادهاند؟ جنگها و تحریمها را پشت سر گذاشته است؟ همه اهل نماز و عبادت هستند. دقت کنیم که روی صحبت با جامعهای دزد یا حرامخوار نیست.
حالا چه اتفاقی افتاده است که این چنین خداوند خط و نشان کشیده است؟ هر چه که هست باید چیزی باشد که خداوند به شدت نسبت به آن حساس و غیور است.
t جریان شناسی
اگر میخواهیم ببینیم که جریان از چه قرار است باید از چند آیه عقبتر یعنی از آیه 51 شروع کنیم.
در آیه 51 مائده خداوند میفرماید:
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَ النَّصارى أَوْلِياءَ، بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ آن اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمينَ.
ای جامعۀ ایمانی، دنبال دوستی با یهود و نصاری نباشید …
ای مؤمنین، یهود و نصاری را به دوستی نگیرید
… اگر مرتد شوید آنگاه من یک قوم دیگر را پای کار خواهم آوردها
t جامعه شناسیِ یک جریان
موضوع جالب شد. جریانی در لایههای پنهان این جامعه وجود دارد که خداوند به صراحت دارد از آن پرده برداری میکند.
برای جامعه شناسی این جریان نیاز است که بیاییم آیات میانیِ بین آیۀ 51 تا 54 مائده را نیز مرور کنیم:
ای مؤمنین |
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا |
نگیرید یهود و نصاری را به دوستی |
لا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَ النَّصارى أَوْلِياءَ |
… |
بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ |
هرکسیکه دوستشان داشته باشد پس او نیز در زمرۀ آنهاست |
وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ |
نه تنها در زمرۀ آنهایید، بلکه قومی ظالمید و خدا هدایت را برای قوم ظالم قرار نمیدهد |
إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمينَ. |
تعریف خط ارتداد از آیة 51 آغاز میشود. کسیکه طرح دوستی با آنها بریزد آنگاه او نیز یهودی شده و دیگر مسلمان نیست.
خداوند بدون هیچ پیچیدگی و خیلی روان حرفش را زده است: خط ارتداد از دوستیِ آنها شروع میشود. اول دوستشان داری، بعد تحت ولایتشان میرویم، بعد ….. و سرآخر سر از ارتداد درمیآوریم. این فرآیند یهودیزه شدن جامعه است و باید حواستان حسابی جمع باشد.
آیه 52:
یک عدهای بینتان هستند که در قلبشان مرض است |
فَتَرَى الَّذينَ في قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ |
مرضدارها را میبینی که با سرعت به سوی دوستی با یهود و نصاری میشتابند |
يُسارِعُونَ فيهِمْ |
فلسفهشان هم این است که میترسیم از آنها ضرری به ما برسد |
يَقُولُونَ نَخْشى آن تُصيبَنا دائِرَةٌ |
کمی مقاومت کنید و لیاقت نشان دهید، تا که خدا به شما یک پیروزی محبت کند |
فَعَسَى اللَّهُ آن يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ |
… |
أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَيُصْبِحُوا عَلى ما أَسَرُّوا في أَنْفُسِهِمْ نادِمينَ |
در این آیه خداوند از وجود یک جریان در جامعه پردهبرداری کرده است. یک جریانی که در قلبش مرض است. یک جریانِ مریض در لابلای جامعه و در لایههای جامعه دارد برملا میشود.
این جریانِ مریض سه تا رویکرد دارد:
رویکرد ظاهریشان این است که اظهار میدارند ما میترسیم که ضرری از آنها به ما برسد.
رویکرد باطنیشان، دوستیِ آنها و دوست داشتنشان ست.
در روی آوردن و ریختن طرح دوستی با آنها عجله و سرعت و تعجیل دارند
چون در باطن دوست دارند پس هزار و یک فلسفه میبافند. ضمنا در دوستیشان، شتاب و عجله و سرعت هم دارند.
در ضمن، این آیه دارد فضای دنیایِ آن روز را در پیش چشم ما اینگونه ترسیم میکند:
یهود و نصاری در دنیا صاحبان قدرت و مکنت هستند بطوریکه ترس از ضرر رسیدن از جانب آنها وجود دارد.
بر اساس متون تاریخی و روایی؛ در صدر اسلام نیز یهود و نصاری در قدرت نظامی، در قدرت تجاری و اقتصادی، در طبقۀ فرهنگی، در حوزههای علمی و خلاصه در خیلی از موارد دیگر؛ دست برتر را داشتند. مثلا اگر کسی با روایات پزشکی آشنا باشد به خوبی درمییابد که پزشکان یهودی میدان دار صنعت طبابت بودند. و همینطور در حوزههای بازرگانی و علمی و سایر موارد.
در چنین دنیایی طبیعی است که یک عده چشمشان، امیدشان، انتظارشان، دوستیشان با یهود و نصاری باشد. این دقیقاَ همان چیزی است که خداوند شدیداً روی آن حساس است.